Er rammen “Skole” for snæver?

Der er dage hvor man hurtigt glemmer de TED-talks man lige har set, og så er der dage hvor en TED-talk bliver til et længere studie om hvad der bliver talt om i videoen. Sidstnævnte skete for mig i går aftes.

Arkitektur for folket af folket

Alastair Parvin hedder arkitekten som i februar i år holdte en TED-talk på blot 13 minutter om Architecture for the people by the people. Alastair Parvin er på en mission, at få arkitekternes arbejde til at række ud til de 99% af verdens befolkning, som arkitekternes arbejde ikke normalt rammer. Han ser blandt andet på hvilke af arkitekternes kompetencer som man kan have brug for i det større billede, og hvordan flere kan få glæde af disse kompetencer.

Han kommer med et fremragende eksempel på en skole, som havde problemer med for lidt plads på gangene når der var pause. Oplægget var at udbygge skolen for mange millioner, men i stedet kom et forslag om at spare de penge man ellers ville bygge for, og så i stedet indrette skoledagen så ikke alle elever skulle være på de små gange på én gang. Altså kunne man løse problemet uden at smide penge i mursten.

WikiHouse – Et open source hus

Næste punkt på dagsordenen på denne TED-talk var projektet WikiHouse, et koncept hvor man kan downloade et plug-in til Google’s gratis 3D program Sketchup. I dette plugin kan man designe sit eget lille træhus, og programmet kan så regne alle husets dele om til at kunne laves på en CNC-maskine. Altså kan man med meget få midler designe og producere sit eget hus. Jeg sidder straks og tænker gruppearbejdslokaler bygget af grupperne selv på små skoler rundt om i det danske land. Med den rigtige isolering kunne man også forestille sig øvelokaler mm.

Projektet er Open Source, og kan altså bruges frit i hele verden, blandt andet til at skabe bedre forhold i de hurtigt-voksende slum-kvarterer rundt omkring.

Jeg kan ikke andet end tage hatten af for en arkitekt der så uselvisk kaster sig ud i at jagte hvordan hans kompetencer kan gavne andre bedst muligt.

Scale-Free Schools

Igennem lidt søgen på nettet, fandt jeg frem til endnu et projekt Alastair Parvin stod bag – nemlig Scale-Free Schools, som kort introduceres i denne video (6 min):

Mit lille skolehjerte har lidt svært ved at overgive sig til tanken om ikke at have skolen samlet ét sted – men tanken om at bruge de faciliteter der allerede findes i bymiljøet, frem for hele tiden at bygge nye store og dyre skoler, er meget tiltalende. Tænk hvis man rent faktisk kunne skabe en god konstruktiv ramme for en skole, og bruge de penge man ikke bruger på mursten – på at udvikle indholdet i selve skolen. Det er en interessant tanke. Jeg er fan og det bringer mig tilbage til min overskrift.

Måske er vores opfattelse af hvad en skole er, rent faktisk den største begrænsning for hvilken skole vi kan lave. Når der forhandles folkeskolereform, handler vi ud fra hvad vi ved om skolen lige nu – og ikke hvordan skolen bliver i fremtiden. Det kan godt være det er det politikerne tror de gør, men det tillader jeg mig at stille spørgsmålstegn ved.

Et Open Source projekt som WikiHouse, giver muligheden for at brugeren kan udvikle konceptet så det passer til lige netop den ramme man selv har – og den tanke savner jeg i den danske skole. Vi skal dele, åbent – så andre skoler gratis kan se hvad vi gør, og gøre det til noget de selv kan få noget ud af. Vi skal fokusere på at skabe rammer det er muligt at vokse i, og ikke begrænsinger ud fra hvad vi tror lige nu er det bedste. Rammerne skal blot være til inspiration og ikke mere. Måske er rammen “Skole” alt for snæver, måske burde vi snakke læring og samfund i al sin mangfoldighed – måske kunne skole-delen klares med Sugata Mitras Granny Cloud og så kunne vi andre gå mere direkte til den del der hedder, at gøre en forskel for samfundet omkring os. Skolen kan lige så godt tage del i dette arbejde med det samme, frem for at vente til eleverne har fået hele deres uddannelse.

Open Source er for vindere – og måske kunne som skoler lære noget af det?

Skriv et svar