Gør det selv infoskærm – Del 1 – Ind med Google Apps

Vi har i længere tid på Musikefterskolen været på udsigt efter en måde at få en infoskærm. Der er mange muligheder for at få en skærm med info på, men én af de ting jeg har stået fast på hele tiden, er at det ikke skal blive endnu et sted man skal finde sin information ud over de kalendere og oversigter der findes i forvejen.

Ind kommer Google

Jeg har længe været forelsket i Google Apps for Education. Jeg synes man får et helt fantastisk bredt produkt for ingen penge, og da jeg en dag så et opslag på Twitter med et firma der havde lavet deres egen infoskærm ved hjælp af Google TV og dennes indbyggede fuldskærms browser, tog det mig ikke mange minutter at komme på idéen at bruge Google Sites som platform for at vise beskeder og forskellige kalendere.

En let tilgængelig kalender

Infoskærm design version 0.2
Infoskærm design version 0.2

Vores koncept er at lave en onlinekalender gennem Google Apps for Education som skal være let tilgængelig for alle, og samtidig automatisk opdatere vores infoskærm. En Google Side skal bruges til selv at hive aktuelle kalenderinfo frem på en overskuelig hjemmeside, som også kan indeholde diverse beskeder, vejret og måske endda billeder fra hverdagen. Den store fordel ved denne kalendermodel er at Google Apps, efter lidt kærlig opsætning, kører gnidningsfrit med kalender-app’en på alles iPad, og derved er lige ved hånden for alle. Det er dermed også let for alle at gå ind og rette i kalenderen, dette er meget brugbart da det jo sker man bytter en dagvagt eller lignende, samt jeg kan sidde på lærermøderne og rette i alles kalender på én gang med det samme noget bliver vedtaget.

De første skridt og udfordringer.

Vi har netop fået installeret vores nye skærm og sat en computer til. Alle har været igennem et lille intro-kursus i at få opsat deres Google Apps konto på deres iPad, og fået vist hvordan man kan bruge kalenderen i sin hverdag. Den første udfordring man løber i, er den sårbarhed der er i en masterkalender som findes på alles iPad og som har til formål at være der man finder sidst nye info. En kalender der SKAL være opdateret hele tiden. Jeg er typen der har brug for at kunne dobbelttjekke hvornår et møde starter, og står mødet forkert i kalenderen i forhold til en mundtlig aftale – stoler jeg som oftest mere på kalenderen end mine erindringer. Samtidig kan der også stå ting på kalenderen som vi talte om for lang tid siden, og som måske ikke er relevant længere. Før har det ikke gjort så meget da folk har holdt deres egen kalender opdateret – men da det nu er en fælles kalender kan sådanne udfordringer let opstå undervejs.

At kunne snakke “IT sprog”

En anden ting jeg har lært ved at skulle køre dette i stilling på skolen er, at langt fra alle har den samme erfaring med IT. Ikke at jeg ikke vidste det i forvejen, men det blev bare meget tydeligt hvad det betyder i praksis. For mig er Google Apps for Education det mest logiske i verden; Der er langt imellem udfordringer jeg ikke selv kan løse ved at klikke lidt rundt på siden, men sådan er det bare ikke for alle. Derfor har projektet fået mig til at tænke meget på hvordan jeg kan tilrettelægge instruktioner i IT relaterede emner, så det fanger så mange som muligt – der opstår af alle mulige mærkelige grunde altid 1000 spørgsmål når folk sidder hands-on med deres iPad. Det virker til at være fuldstændig ligemeget hvor lang tid jeg har brugt på teste tingene igennem, for der er altid nogen der alligevel får klikket på en eller anden mærkelig knap, en iPad der er ikke gør som de andre, en konto der ikke gør som de andre og så videre. Den slags sker stort set aldrig for mig, men ofte for folk som ikke har “teknisk flair” eller hvad man skal kalde det – og jeg tænker det må være utrolig frustrerende for dem der gør nøjagtigt som jeg siger (tror de), og så opfører deres tingest sig helt anderledes end min gør. Jeg har ikke noget bud på en løsning på dette, men jeg bliver mere og mere bevist om at der må ligge et slags “sprog” gemt bag det at kunne bruge IT, et sprog vi ikke alle taler lige godt. Måske skal man lave et IT sprogkursus for at gøre folk mere selvkørende? Én ting er sikkert, der er ingen af mine kolleger der ikke gør en brag indsats for at tage godt imod det jeg kommer med, at det jeg kommer med så ikke altid tager godt imod dem – ja det kan jeg kun beklage. Det er blandt andet derfor jeg hellere end gerne kommer af med det Fronter-system vi bruger til kommunikation og opgaver internt på skolen – der er simpelthen for mange gange at Fronter ikke tager godt imod mine kolleger. Man kan vælge at skylde skylden på folks manglende flair for IT, men man kan også med rette tænke “Hvorfor skal nogle IT systemer være så fuldstændigt ulogisk bygget op at så mange mennesker har så svært ved at bruge det?”. Jeg håber at vores brug af Google Apps kan lette vores hverdag en del og at det kan styrke folks IT evner. Hvis det kan det, er det på alle måder “value for money” (Google Apps for Education er gratis).

Jeg vender tilbage med mere konkrete blogindlæg om den Google Side jeg har bygget til infoskærmen, og hvilken skærm samt browser vi bruger til at afvikle selve infoskærmen.

Skriv et svar