Hvad er kreativitet?

Der findes et hav af kurser og foredrag med mennesker som giver deres bud på hvad kreativitet er og hvordan man kan styrke kreativiteten. Jeg har i mange år studeret kreativitet på egen hånd, mest igennem min funktion som sangskriver og improviserende musiker, men også igennem foredrag, artikler og så videre. Og jeg er efterhånden ved at være træt af folk der “bare har en idé om hvordan man er kreativ” uden at fortælle “hvorfor de tror det er sådan”. Paradoksalt nok, er det lige præcist det jeg har tænkt mig at gøre i dette indlæg. Jeg beklager.

OBS: Min tilgang til kreativitet kan virke naiv og forsimplet, lad dig ikke snyde – det er sværere sagt end gjort i praksis.

Hvad er kreativitet

Jeg kan ikke bevise noget, men jeg kan fortælle hvad kreativitet er for mig.:

Kreativitet er en måde at bruge hjernen på, der hjælper til at skabe idéer, tekster osv…

Da jeg mener kreativiteten er en funktion, vil jeg her give mit bud på hvad det er der sker når man er kreativ:

At være kreativ er at kombinere et indtryk man får med noget man ved/kender i forvejen.

En af de teorier jeg er stødt på, som for mig har givet mest mening, handler om hvordan hjernen fungerer. Nogen mener at højre hjernehalvdel er i nuet og er den del af hjernen der tager indtryk ind. Den venstre er i henholdvis fortid og fremtid, den repræsenterer altså alt det man ved og alt det man ønsker. Idéer opstår når højre og venstre hjernehalvdel taler sammen – når noget nyt bliver kombineret med noget “gammelt”. Måske er denne forklaring skabt frit fortolket ud fra dette foredrag fra TED af Jill Taylor.

Hvordan bliver man kreativ

Morten’s 3 punkts kreativitetsmodel

Når jeg siger at kreativ ikke er noget “man er”, ja så er det fordi jeg er af den klare overbevisning at alle kan være kreative – de skal bare lære hvordan. Alle de kreativitetsøvelser og metoder jeg er stødt på handler i bund og grund om én ting, at tage noget nyt ind og skabe perspektiver. Et eksempel herpå er “Den Kreative Platform“. Jeg har aldrig selv brugt den kreative platform, i stedet har jeg lært mig selv at opfinde måder at være kreativ på når jeg havde brug for det.

Jeg har flere gange undervist i kreativitet og improvisation, man kunne også kalde det skaberkraft – og i min undervisning har jeg en meget simpel model for hvordan man kan gøre alle kreative. Den består af 3 punkter og ser således ud:

Morten’s 3 punkts-kreativitets-model

1) Sæt rammer (eks. en opgave der skal løses)

2) Find inspiration (gå en tur, snak med andre, leg med Lego, gå på nettet osv.)

3) Reflektér/kombinér inspiration med rammer, opgave og viden

Jeg har aldrig prøvet at denne metode har fejlet, hvis målet var at komme på en ny idé, skrive en sang mm. Så værsgo, den er til fri afbenytning 🙂

Teoretisk kan man sammenligne min tilgang til kreativitet, med eksempelvis Kolb og Dixon‘s tanker om læring for henholdsvis individet og organisationen.

Opbygningen af Morten’s 3 punkts-kreativitets-model er inspireret af det nogle populært kalder “Design Thinking”. Et begreb skabt ud fra måden nogle designere tilgår deres arbejde. Få et indblik i designeres arbejde i DR serien Designtalenterne.

 

Afrunding

Sådan virker altså kreativitet og skaberkraft for mig. Skal jeg få en idé, begynder jeg straks at skærpe de rammer hvori jeg skal få idéen. Når rammerne er sat, søger jeg inspiration, og denne inspiration kombinerer jeg med min viden og mit mål. Man kan med fordel gentage processen et par gange og i forskellige tempi, for at styrke idéen. Denne proces kan pakkes ind på 100.000 måder, og Den Kreative Platform er bare én af dem. I improvisationen og musikken er det den proces der foregår på et splitsekund, hvilket gør musik en utrolig interessant disciplin, når først man mestrer at blive en del det musikalske fællesskab i et hav af inspiration og idéer.

Når alt dette er sagt, så kræver idéer – hvis de skal bruges til noget – at nogen gør noget ved dem. Det skal du bruge en helt anden model til.

Skriv et svar