Hvordan er det lige med forskning?

Jeg er selv stor fan af undersøgelser som kan hjælpe med at fortælle mig om hvordan verden egentlig ser ud. Men jeg har efterhånden også lært at man skal tage al forskning og undersøgelse med et gran salt. Det er måske også derfor jeg godt kan lide den ydmyghed overfor “sandheder” som er i socialkonstruktivismen, en videnskabsteoretisk opfattelse som nogle afviser grundet dens fornægtelse af objektivitet.

I disse lockout tider synes jeg nu det er på sin plads at se lidt på hvor sikker vi kan være på at nogen overhovedet kan antages at have ret. F.eks. når nogen smider “Mere undervisning giver ikke bedre skoleresultater”-kortet eller “Eleverne vil lære mere af at være mere sammen med en lærer”-kortet.

Til kamp mod dårlig videnskab

For at få hjælp til min ydmygheds-kamp her i debatten har jeg været inde på min yndlingsside Ted.com for at finde et foredrag, som jeg mener kan være fortaler for mere “videnskabelig ydmyghed”. Det er godt nok fra den medicinske verden og man kan sikkert finde masser af argumenter for hvorfor det ikke er relevant i skoleverdenen, men jeg tillader mig at antage de overordnede pointer går igen i mangt en undersøgelse eller forskning (hvilket de modsigende argumenter der af og til henvises til fra begge hold kunne antyde). Om ikke andet er det et sjovt lille indslag.

2 kommentarer til “Hvordan er det lige med forskning?”

Skriv et svar