På jagt efter læring

I dag på Twitter faldt jeg over hashtagget #LocalLeadership, jeg er ikke helt klart over hvad det handlede om – men der var flere Tweets der virkeligt satte tankerne i gang:

[blackbirdpie url=”https://twitter.com/gavpin/status/309095544003899393″]

Det er svært at læse ud af et Tweet hvad der helt præcist menes, men min fortolkning af udtrykket “Extended Learning Networks”, er at se ud over skolens vægge og se med hvilke andre partnere, medier og så videre, læring kan ske. At se på læring i en større kontekst end et fokus på skolen i sig selv gir’ os. Læs videre “På jagt efter læring”

Skal vi ikke bare blive enige om jorden er rund?

Debatten raser, lockout’en varsler og parterne virker på ingen måde til at ville nærme sig hinanden i overenskomstforhandlingerne. Jeg er før kommet med et lettere teoretisk perspektiv på parternes evne til at snakke om helt forskellige ting, selvom de sikkert er overbevist om de snakker om det samme. Men for hver dag der går, er der bare flere og flere der får lyst til at fortælle “deres side af historien”, og det er som sådan fint nok, men ikke nødvendigvis særlig brugbart. Læs videre “Skal vi ikke bare blive enige om jorden er rund?”

Et godt møde – Touchdown-modellen

“Gæste-indlæg” fra Jaevn.dk, den omtalte model er udviklet af undertegnede og min partner Pelle Kann.

Oplæg

For lidt over en måned siden, stillede vi i Jævn os selv spørgsmålet: “Hvordan kan vi holde mere effektive møder?”.

Vi er med sikkerhed ikke de første til at stille dette spørgsmål, og der findes allerede et hav af bud derude på mennesker og modeller der kan gøre livet som møde-deltager lettere. Alligevel vil vi gerne dele vores model med jer.

Læs videre “Et godt møde – Touchdown-modellen”

Gør det selv infoskærm – Del 1 – Ind med Google Apps

Vi har i længere tid på Musikefterskolen været på udsigt efter en måde at få en infoskærm. Der er mange muligheder for at få en skærm med info på, men én af de ting jeg har stået fast på hele tiden, er at det ikke skal blive endnu et sted man skal finde sin information ud over de kalendere og oversigter der findes i forvejen. Læs videre “Gør det selv infoskærm – Del 1 – Ind med Google Apps”

Joining #oldsmooc

So I recently joined the OLDS MOOC, which is an “Massive open online course” focusing on Learning Design. The only time before I’ve heard the term “Learning Design” used, was when I first read Etienne Wenger’s book about Communities of Practice. In one area of the book Wenger talks about designing learning and makes a model for designing a learning environment: Four dimensions of design for learning (Wenger, 1998, Figure 10.1, p.232) Læs videre “Joining #oldsmooc”

Hvad er kreativitet?

Der findes et hav af kurser og foredrag med mennesker som giver deres bud på hvad kreativitet er og hvordan man kan styrke kreativiteten. Jeg har i mange år studeret kreativitet på egen hånd, mest igennem min funktion som sangskriver og improviserende musiker, men også igennem foredrag, artikler og så videre. Og jeg er efterhånden ved at være træt af folk der “bare har en idé om hvordan man er kreativ” uden at fortælle “hvorfor de tror det er sådan”. Paradoksalt nok, er det lige præcist det jeg har tænkt mig at gøre i dette indlæg. Jeg beklager. Læs videre “Hvad er kreativitet?”

iPad’en i min lærerhverdag – Del 3 – Sang, spil og bevægelse

Et af mine fag fra konservatoriet, nærmere betegnet SSB, er gået hen og blevet mit hjertebarn som musikunderviser. SSB Står for Sang, spil og bevægelse, og kan i min udgave kalders et værktøjs-fag der træner elevens grundlæggende rytmiske forståelse, fornemmelse for underdelinger og kropslighed i musikken. Læs videre “iPad’en i min lærerhverdag – Del 3 – Sang, spil og bevægelse”

iPad’en i min lærerhverdag – Del 1 – Sangundervisning

Musikefterskolen i Humble er vi for tiden i gang med at undersøge om iPad kunne være med til at give vores arbejde på skolen et løft på den ene eller anden måde. Flere og flere skoler køber iPads enten til lærerne, klassesæt eller 1:1 – og der må da vel være noget om snakken? Jeg vil i den næste tid give et indblik i min hverdag som lærer iført iPad, og i dette indlæg er det min undervisning i sang der er i fokus. Læs videre “iPad’en i min lærerhverdag – Del 1 – Sangundervisning”

Vi er vores fortællinger

Når jeg har oplevet et eller andet og mundtligt formidler oplevelsen videre, så omsætter jeg min oplevelse til en fortælling. Det kan f.eks. være en oplevelse på min arbejdsplads som jeg fortæller videre til en god ven. Lige netop denne tilgang til oplevelser som fortællinger, har været et særligt konstruktivt møde for mig, og det vil jeg nu dele med jer.

Læs videre “Vi er vores fortællinger”

Første skridt i blogspæren

Velkommen til Godt nyt fra udkanten, en positiv blog fyldt med lyst til at lære og udvikle. Siden bliver det sjovere hvis du har lyst til at deltage aktivt, kom med din holdning og dit perspektiv i kommentarfeltet. Det kan vi kun blive klogere af allesammen.

Tak for interessen.