Vidste du at livechats på Twitter kan være et vandfald af inspiration?

Det er en stille søndag eftermiddag i landsbyen Ryde med sine 225 indbyggere. Jeg har lige haft besøg af et vennepar incl. børn, de manglede en seng på vejen fra familiefesten ved vesterhavet til hjemmet udenfor København. Det var hyggeligt.

Da de var ude af døren, kastede jeg mig på sofaen med Chromebook’en som jeg tester, åbnede TweetDeck og kunne se @danishbuddha efterlyste info om emnet til #aussieED. Det plejer at betyde, at der snart finder en livechat sted på Twitter.

For dem af jer der aldrig har deltaget i en livechat på Twitter, kommer her en hurtig forklaring:

Hvad er en livechat på Twitter:

Det sker at en gruppe brugere på Twitter, aftaler et tidspunkt man alle vil sidde ved tasterne og skrive sammen om et specifikt emne på et givent hashtag. Til hverdag bliver hashtags brugt flittigt på både Twitter, Instagram og Facebook, men ved særlige lejligheder kan hashtags danne rammen om et svært inspirerende fænomen, nemlig livechats.

Når man bruger et hashtag, eks. #skolechat, har man i sit twitterprogram muligheder for, at se alle indlæg der er tagget med #skolechat. Det er en slags kode som indetificerer emnet. Når man aftaler at mødes på samme tidspunkt på Twitter og bruge det samme hashtag, så har man gang i en livechat. Her kan alle deltage. Man behøver altså ikke tilmelde sig, være venner med de rigtige eller noget andet. Man skal bare have en Twitterbruger og kendskabet til aktiviteten.

Normalt fungerer en livechat på den måde, at en af deltagerne fungerer som moderator. Vedkommende stiller en række spørgsmål ved at skrive Q1: (spørgsmål). Q står for question og tallet fungerer som det nummer man kan identificere spørgsmålet på. De øvrige deltagere kan så svare på spørgsmålet ved at skrive A1: (svar), A står for answer og tallet refererer til det spørgsmål man svarer på. Det gør det nemt og enkelt at livechatte over et hashtag.

Et vandfald af inspiration

Det er ved at være noget tid siden vi afholdte livechats på det danske skolehashtag #skolechat, men det var altid inspirerende. Og de gange jeg har prøvet at deltage i livechats fra andre lande, har det givet mindst lige så meget inspiration som de danske livechats gjorde. Det svenske #skolchatt lever stadig i bedste velgående hver torsdag aften, og rundt i hele verden dukker der flere og flere nationale livechats op. #aussieED er en af disse nationale livechats. Hashtagget er til daglig det australske uddannelseshashtag.

Da jeg så @danishbuddha skrev et svar til et spørgsmål på #aussieED, klikkede jeg på hashtagget, for at se hvad der ellers blev skrevet. Emnet var “The modern teacher” og spørgsmål efter spørgsmål fik lærere og ledere mulighed for, at komme med deres bud på hvad den moderne underviser kan, skal lære, skal inspireres af og så videre. Der var mange deltagere på #aussieED, rigtigt mange, så det var svært at få det hele med. Men det gør ikke noget, for før eller siden finder man et par tweets man synes er spændende, og hvis man ønsker det, kan man hurtigt blive en del af chatten ved at svare og huske at bruge hashtagget #aussieED. Jeg endte hurtigt i en lille chat med en lærer fra Sydney, som ville høre lidt mere om min lille jyske friskole og hvilken teknologi vi brugte. Derefter fandt jeg ud af, at det i australien virkede normalt at tale om en “backchannel” i undervisningen. En “backchannel” er i den sammenhæng, en digital platform hvor eleverne som en del af undervisningen kan skrive sammen, mens læreren f.eks. holder et oplæg. Læreren jeg spurgte brugte selv Todaysmeet. Idéen er at i stedet for at eleverne bare sidder og lytter, eller taget noter i egne papirer, ja så deltager eleverne i en livechat på computeren imens læreren kommer med sit oplæg. Det er et spændende koncept jeg godt kunne tænke mig at prøve af en dag.

I det store perspektiv

Når man zoomer lidt ud og ser på dette verdensomspændende fænomen, er det nemt at blive overvældet. Tænk at jeg i løbet af 5 minutter er gået fra at have sagt farvel og på gensyn til mine gode venner, til lige pludselig at blive bombarderet med spændende idéer og indspark fra den anden side af kloden, der måske kan gøre mig til en bedre skoleleder? Er internettet ikke bare fantastisk?

Der er mange der tror på, at der, når man arbejder med skole, findes “den rigtige metode”, en metode som får alle andre metoder til at blegne, og som vil tegne alle skolers fremtid. Det tror jeg ikke på. Jeg tror der findes mange brugbare metoder, som alle har hver deres fordel i hver deres kontekst. Den idé jeg har brug for for bedst at kunne udvikle friskolen, kan lige så godt komme fra en gammel erfaren jysk underviser, som en nyuddannet tysk pædagog. På den måde er mennesket et spøjst fænomen, og det er derfor jeg elsker Twitter. På Twitter får man ikke bare en god idé, men 100 idéer fra 100 forskellige mennesker i løbet af meget kort tid. Alle disse idéer kan jeg vende og dreje i mit lille hoved, for at finde den idé jeg bedste kan bruge.

Verden er kompleks, og når man arbejder med uddannelse som jeg gør, er der utroligt mange forskellige interessenter, der alle spiller en rolle i vores hverdag på skolen. De påvirker både min hverdag som leder, hvor meget jeg trives i mit arbejde (og derved hvor meget glæde jeg har tilovers til mine medarbejdere og elever), men de påvirker også direkte de elever vi skal uddanne til at blive gode dygtige mennesker. Disse interessenter kan være alt fra medierne til vennerne, fodboldtræneren og ikke mindst familien. Derfor skal man altid være på udgik efter gode forslag til, hvordan man kan udvikle både sig selv og sine elever, i den kontekst man nu engang er placeret i. Her er Twitter det perfekte værktøj, for her får man højst en lille bitte smagsprøve, som man så selv må omdanne til en ret, hvis man synes om smagen.

Det bedste ved ufuldstændige idéer, er at man er tvunget til selv at reflektere over, hvordan man kan få det til at lykkes. Jo mere fuldstændige idéer bliver, jo mindre plads er der til at tilpasse idéen til ens egen kontekst.

Cut doors and windows for a room;
It is the holes which make it useful.
Therefore profit comes from what is there;
Usefulness from what is not there.

 – Tao Te Ching, Verse 11

…Det minder mig om at jeg savner de danske #skolechat aftener, det er da vidst på tide at vi får sparket dem igang igen. Hold øje med skolechat.dk!

Skriv et svar